دلیل خارش و سوزش واژن چیست؟

مطالب مفید در حوزه سلامتی

دلیل خارش و سوزش واژن چیست؟

۱۱ بازديد
خارش و سوزش واژن یکی از مواردی است که اکثر زنان در طول زندگی خود آن را تجربه می کنند. خارش و سوزش واژن می تواند در هر سنی رخ دهد ولی برخی شرایط، احتمال بروز و شدت آن را دستخوش تغییر قرار می دهند.
در این مقاله به بررسی علت های سوزش و خارش واژن خواهم پرداخت تا بتوانید به جواب سوالات خود در این زمینه تا حد امکان برسید. پس با من در ادامه همراه باشید.


خارش و وسزش واژن یک مشکل شایع در زنان است

آیا سوزش و خارش واژن خطرناک است؟


اولین سوالی که برای فرد مبتلا به این مشکل پیش آید معمولا این است که آیا سوزش و خارش واژن خطرناک است؟ در جواب باید بگویم که همه چیز نسبی است و به شرایط متغیری بستگی دارد.
اگر خارش و سوزش واژن مزمن نباشد معمولا مشکل جدی نیست و می توان آن را یک التهاب ساده قلمداد کرد. اما اگر خارش و سوزش واژن مزمن و ادامه دار باشد و شدت آن نیز بیش از حد تحمل باشد قطعا نشان از یک بیماری یا یک مشکل جدی در ناحیه واژینال یا حتی بدن می دهد که نیاز است برای بررسی بیشتر و شناخت علائم و راه های درمان آن، حتما به پزشک متخصص مراجعه شود.

با علت های خارش و سوزش واژن آشنا شوید


خارش و سوزش واژن می تواند علت های مختلفی داشته باشد از جمله:

1) انواع عفونت های واژن


به جرات میتوان گفت که علت اصلی خارش و سوزش واژن، عفونت واژن است. عفونت واژن انواع مختلفی دارد که شایع ترین آنها عبارتند از:
  • عفونت قارچی 
  • عفونت باکتریایی
هر کدام از این عفونت ها علائم متفاوتی دارد که در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد.

  • عفونت باکتریال

عفونت باکتریایی واژن از بیماری‌های بسیار شایع ناحیه تناسلی است. واژینوز باکتریایی (BV) بر اثر رشد بیش از حد باکتری‌ها و برهم خوردن تعادل PH واژن ایجاد می‌شود.

 

علائم و نشانه‌های واژینوز باکتریایی

خارش واژن اولین نشانه عفونت واژینوز باکتریایی نیست. ترشحات رقیق و بد بو  به همراه سوزش واژن، علائم اولیه این بیماری است. اگرچه خود این علائم نیز باعث خارش واژن می‌شوند.

درمان واژینوز باکتریایی

برای درمان واژینوز باکتریایی می‌توانید از ژل بهداشتی بانوان استفاده کنید. با استفاده از ژل واژینال تعادل pH واژن برمی‌گردد و محیط آن اسیدی‌تر می‌شود. اسید واژن به کشتن باکتری‌های بد و مضر کمک می‌کند و مفید است. اگر با استفاده از ژل بهداشتی بهبود نیافتید، نزد پزشک بروید. با مصرف آنتی‌بیوتیک تجویزی این عفونت درمان می‌شود.

  • عفونت قارچی

عفونت قارچی واژن در واقع، رشد بیش ‌از حد قارچی به نام کاندیدا است. وقتی خارش قابل توجهی در ناحیه واژن وجود داشته باشد، اولین بیماری‌ای که به ذهن می‌آید، عفونت قارچی است.

علائم و نشانه‌های عفونت قارچی

ترشحات غلیظ و پنیری شکل، قرمزی ناحیه لابیا (بافت بیرونی آلت تناسلی) و فرج و خارش از علائم شناخت ‌شده عفونت قارچی واژن است. در نتیجه، علت خارش واژن با ترشح می‌تواند عفونت قارچی باشد.

تشخیص و درمان عفونت قارچی

باید به این نکته توجه کنید که فقط یک سوم زنانی که به خارش و سوزش واژن دچار می‌شوند، عفونت قارچی دارند. یکی از داروهای مؤثر این بیماری میکونازول است. میکونازول جزو داروهای ضد قارچ است و برای درمان عفونت قارچی واژن می‌توانید از این دارو استفاده کنید.

تجریم مستقیم و غیر مستقیم واژن باعث ایجاد حس سوزش و خار می شود

2) تحریک غیر مستقیم و مستقیم واژن


زمانی که شما لباس زیرتان را با یک تمیزکننده نامناسب می شویید یا زمانی که کاپ قاعدگی که در واژن خود در زمان پریود قرار می دهید به طور کامل تمیز نیست یا اگر واژن خود را با صابون و وسایل نامناسب می شویید، همه اینها باعث تحریک واژن می شوند. پیشنهاد می شود برای شستشیو ناحیه واژینال حتما از ژل مخصوص استفاده نمایید زیرا صابون و سایر شوینده های نامناسب باعث تغییر PH این ناحیه می شوند و از آنجایی که ناحیه تناسلی در زنان بسیار حساس است، خارش و سوزش به وجود خواهد آمد.

سایر دلایل به وجود آمدن خارش و سوزش واژن

  • اگزما یا پسوریازیس
  • عفونت دستگاه ادراری (UTI)
  • تریکومونیازیس
  • درماتیت تماسی
  • بیماری‌های مقاربتی (STD)
  • شپش ناحیه تناسلی

کلام آخر


در این مقاله با شایع ترین دلایل خارش و سوزش واژن آشنا شدید. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در انتها نیاز است باز هم تاکید کنم که خودتان علت خارش و سوزش را حدس نزنید و در صورت تشدید حتما برای شناخت علت و درمان آن به پزشک متخصص مراجعه کنید.

منابع:
https://lafarrerr.com/blog/vaginal-burning
https://lafarrerr.com/blog/vaginal-itching
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.