همه چیز درباره بیماری آلزایمر

مطالب مفید در حوزه سلامتی

همه چیز درباره بیماری آلزایمر

۹ بازديد

آلزایمر یک از شایع‌ترین مشکلات دوران پیری در کنار مشکلاتی مانند پوکی استخوان، دیابت سالمندان، مشکلات گوارشی و تنفسی است. تحقیقات انجام شده نشان میدهد حدود یک هشتن افرادی که سن بالاتر از 65 سال دارند به آلزایمر دچار هستند اما شدت و میزان پیشروی این بیماری در آن‌ها متفاوت است. ابتلا به بیماری |آلزایمر قبل از 65 سالگی رایج نیست اما در مواردی که افراد پیش از 65 سالگی با نشانه‌های بروز آلزایمر مواجه میشوند این مشکل تحت عنوان "آلزایمر زودرس" شناخته میشود. تشخیص بیماری آلزایمر در مراحل ابتدایی کار دشواری است زیرا اغلب نشانه‌های آن با پرتی حواس رایج و طبیعی در این سنین اشتباه گرفته میشود اما با توجه به عدم کشف درمان قطعی برای این بیماری، تشخیص به موقع و زودهنگام این بیماری و شروع اقدامات پزشکی لازم میتواند سرعت پیشروی این بیماری را کنترل کرده و احتمال ابتلا به آلزایمر شدید یا پیشرفته را کاهش دهد. در ادامه به بررسی بیماری آلزایمر و عوامل مهم و تاثیرگذار در روند پیشرفت آن می پردازیم.


آلزایمر چیست؟

اغلب افراد معمولاً از اصطلاح آلزایمر برای اشاره به انواع زوال عقل استفاده می‌کنند، اما این موضوع از نظر علمی صحیح نیست. زوال عقل یک بیماری خاص نیست و در حقیقت، اصطلاحی عمومی برای کاهش توانایی ذهنی است؛ به اندازه‌ای که در زندگی روزمره تداخل ایجاد کند. بیماری آلزایمر شایع‌ترین علت زوال عقل است. این بیماری یک عارضه مغزی پیش‌رونده است که به‌آرامی باعث اختلال در حافظه و عملکرد شناختی می‌شود.

علائم بیماری آلزایمر

تخمین زده می‌شود از حدود 50 میلیون نفر در سراسر جهان که به زوال عقل دچارند، 60 تا 70 درصد به بیماری آلزایمر مبتلا باشند. علائم بیماری آلزایمر به‌کندی پیشرفت می‌کند و این روند سال‌ها طول می‌کشد. گاهی اوقات این علائم با سایر بیماری‌ها اشتباه گرفته می‌شود و حتی ممکن است تا رسیدن به سنین بالا به عنوان علائم بیماری آلزایمر درنظر گرفته نشود. سرعت پیشرفت علائم بیماری آلزایمر برای هر فرد متفاوت است. در برخی موارد، وجود بیماری‌های دیگر می‌تواند علائم آلزایمر را تشدید کند. این بیماری‌ها عبارتند از:
  • عفونت‌ها
  • سکته مغز
  • هذیان و آشفتگی روانی

مواردی دیگر، مانند استفاده از برخی داروها نیز ممکن است علائم زوال عقل را تشدید کند. اگر علائم آلزایمر در فرد مبتلا به‌سرعت رو به وخامت برود، پزشک باید بیمار را معاینه کند تا بتواند علائم را مدیریت کند. تشدید علائم بیماری آلزایمر، ممکن است به دلایلی برگردد که قابل درمان است.

تجربه شما بیماری آلزایمر

یکی از اختلالات شایع در افراد مسن است که تا به حال درمان قطعی برای آن پیدا نشده است. اگر شما نیز تجربه‌ای از برخورد با فرد مبتلا به آلزایمر دارید یا روش موثری در همدلی با این عزیزان دارید لطفا تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: https://saeidehzandddd.royablog.ir/post/9/%D8%A2%D9%84%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D9%85%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%DA%86%D9%87-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.