بیماری پوستی پسوریازیس را بشناسید

مطالب مفید در حوزه سلامتی

بیماری پوستی پسوریازیس را بشناسید

۱۹ بازديد

بیماری پوستی پسوریازیس را بسیاری از افراد با پوسته پوسته شدن زانو و آرنج ها می شناسند که باور درستی است. اما این عارضه فقط شامل یکی از انواع پسوریازیس می شود. در صورتی که این بیماری انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها علائم مخصوص به خود را دارا می باشند.
پسوریازیس یک بیماری نسبتا مزمن است که فقط با مصرف داروهای خوراکی و موضعی می توان آن را کنترل کرد ولی درمان به خصوصی تاکنون برای آن یافت نشده است.
پسوریازیس در کودکان نیز همانند بزرگسالان می تواند بروز کند و این بیماری سن و سال نمی شناسد. عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی نیز درصد ابتلا به این بیماری پوستی را افزایش می دهد.
پسوریازیس علی رغم مزمن بودن به عنوان بیماری خطرتاکی شناخته نمی شود اما پسوریازیس اریترودرمی که یکی از انواع پسوریازیس است در صورت عدم درمان می تواند بسیار خطرناک باشد.
تا به اینجای کار یک خلاصه ای از بیماری پوستی پسوریازیس برای شما بیان کردم اما اگر مایل به داشتن اطلاعات بیشتر درباره این بیماری هستید حتما در ادامه مقاله همراه من باشید.

یک نمونه از بیماری پوستی پسوریازیس

علت بیماری پسوریازیس چیست؟

عوامل بروز پسوریازیس متعدد هستند اما علت بروز آن فقط یک علت دارد و آن نقص در سیستم ایمنی بدن می باشد. نگران نباشید در این بیماری سیستم ایمنی بدن ضعیف نمی شود در واقع چیزی که سبب این بیماری می شود تشخیص غیر صحیح سلول های مدافع بدن به نام لنفوسیت های T است.
لنفوسیت های T یکی از انواع گلبول های سفید هستند که وظیفه حفاظت از بدن در برابر عوامل بیگانه مانند باکتری ها و میکروب ها را دارند. در بیماری پسوریازیس این سلول ها، سلول های پوستی خودی را به عنوان عامل بیگانه تشخیص داده و شروع به از بین بردن آنها می کنند.
 در همین حین، سلول های پوستی سعی میکنند از خودشان در برابر لنفوسیت های T دفاع کنند و برای این منظور شروع به تکثیر بیش از حد خود می کنند. علت نمای پوسته پوسته بیماری پسوریازیس نیز همین است.

علائم اصلی بیماری پسوریازیس

علائم بیماری پسوریازیس عبارتند از:

  • فلسی شدن پوست به همراه پینه‌های زبر قرمز یا صورتی برآمده
  • پوست خشک و ترک‌خورده که ممکن است خونریزی کند
  • خارش و سوزش و درد روی پوست
  • ضخیم شدن و برآمدگی ناخن‌ها
  • تاول‌های پر از چرک روی لکه‌های قرمز پوست (در موارد نادر)
انواع پسوریازیس را بشناسید

انواع پسوریازیس

پسوریازیس پلاکی

پسوریازیس پلاکی رایج ترین نوع این بیماری است که موجب ضایعات یا پلاک های پوستی قرمز، خشک و برآمده پوشیده با فلس های براق می شود. پلاک ها در این نوع از بیماری به ندرت ممکن است خارش دار باشند و می توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند. بیمار مبتلا به پسوریازیس پلاکی ممکن است تعداد کم یا زیادی پلاک پوستی داشته باشد. در این نوع از این بیماری، پوست اطراف مفاصل ممکن است ترک خورده و خونریزی کنند.  

این نوع از بیماری با در نظر داشتن برخی نکات در شیوه زندگی بهبود می باید. در زیر به برخی از آن ها اشاره می شود:

  • حمام کردن روزانه
  • استفاده از کرم غیر نسخه ای کورتیزون و مرطوب کننده ای با پایه پمادی
  • شناسایی محرک های شخصی که موجب تشدید بیماری می شوند مانند استرس و دوری از آن ها

در موارد متوسط تا شدید پسوریازیس پلاکی، نور درمانی، کرم های استروئیدی نسخه ای، داروهای خوراکی یا بیولوژیک یا تزریقی و یا ترکیبی از این ها برای درمان پسوریازیس به کار می روند.

پسوریازیس پوست سر

پسوریازیس پوست سر به صورت نواحی قرمز و خارش دار به همراه پوسته های براق ظاهر می شود. بیماری پسوریازیس در کودکان در بیشتر موارد ابتدا از پوست سر آغاز می شود. شما ممکن است متوجه باقی مانده هایی از سلول های مرده پوستی در موهای خود یا روی شانه ها خصوصا بعد از خاراندن پوست سر خود شوید. پچ های فلس مانند که ممکن است با کندن دچار خونریزی شوند، در نواحی فراتر از خط رویش موها نیز ظاهر می شوند.

گزینه های درمان پسوریازیس پوست سر شامل شامپوهای دارویی، لوسیون یا فوم استروئیدی، فرم موضعی از ویتامین دی صناعی به اسم کلسی پوتری یول، نوردرمانی و داروهای خوراکی هستند.

پسوریازیس ناخن

پسوریازیس ناخن ممکن است ناخن های انگشتان دست و پا را درگیر کند و موجب فرورفتگی، تغییر رنگ و رشد غیر طبیعی ناخن ها شود. ناخن هایی که درگیر بیماری شده اند ممکن است از بین رفته و از بستر ناخن جدا شوند (انیکولایزیس). پسوریازیس ناخن در موارد شدید موجب ریزش ناخن ها می شود.

این نوع از بیماری اغلب با انواع دیگری از پسوریازیس مانند پسوریازیس پلاکی همراه است. گزینه های درمان پسوریازیس ناخن داروهای خوراکی یا تزریقی و موضعی هستند.

پسوریازیس خالدار (guttate)

پسوریازیس خالدار عموما در کودکان و افراد جوان شایع است و عموما در اثر یک عفونت باکتریایی مانند گلو درد استافیلوکوکی تحریک می شود. این نوع از بیماری به صورت حفره های کوچک و قرمز که اغلب در بالا تنه، بازوها و ساق پاها هستند، ظاهر می شود. حفره ها در پسوریازیس خال خال با فلس پوشانده می شوند و ضخامت آن ها کمتر از پلاک های پسوریازیسی است. شما ممکن است یک ضایعه داشته باشید که به خودی خود پیشروی می کند و یا به کرات دچار حمله هایی از این نوع از بیماری شوید.

پسوریازیس خالدار عموما به درمان پاسخ می دهد که درمان پسوریازیس خال خال شامل کرم های استروئیدی نسخه ای و داروهای خوراکی است. این بیماری ممکن است با درمان عفونتی که عامل زمینه ای بوده است نیز بهبود یابد.

پسوریازیس معکوس

پسوریازیس معکوس موجب شکل گیری پچ هایی از پوست قرمز و ملتهب عموما در زیر بغل، کشاله ران، زیر سینه ها و اطراف ناحیه تناسلی می شود که معمولا پوسته ندارند.

راه های درمان پسوریازیس معکوس شامل کورتیکواستروئید های موضعی با قدرت کم یا مهار کننده های کلسی نورین موضعی هستند.

پسوریازیس تاولی

پسوریازیس تاولی به صورت پچ های گسترده و یا در نواحی کوچک تر بر روی دست ها، ناخن های انگشتان یا پاها بروز می کند. این نوع از بیماری اندکی بعد از قرمز و حساس شدن پوست، به صورت تاول های چرکی ظاهر می شود و به سرعت گسترش می یابد. تاول ها در پسوریازیس تاولی در طول چند روز برطرف می شوند اما مجددا باز می گردند. علت احتمالی قطع دارو و عفونت است.

پچ های کوچک در پسوریازیس تاولی ممکن است با یک کرم استروئیدی درمان شوند. برای درمان پسوریازیس تاولی که به صورت پچ های بزرگ ظاهر شده است، داروهای خوراکی نسخه ای، رفع عامل زمینه ای و سایر درمان های موضعی و سیستمیک انجام می گیرند. نور درمانی در وضعیتی که تاول های بهبود یافته است و حساسیت پوست کمتر است، می تواند برای درمان این نوع از بیماری به کار رود.

پسوریازیس اریترودرمیک

پسوریازیس اریترودرمیک کمترین شیوع را در میان انواع پسوریازیس دارد. در این نوع از بیماری، تمام بدن با راش های قرمز پوشیده می شود که می تواند با خارش و سوزش شدید همراه باشد. این وضعیت ممکن است با مصرف کورتیکواستروئید ها یا سایر داروها، آفتاب سوختگی شدید یا وجود هر نوع دیگری از این بیماری تشدید شود. پسوریازیس اریترودرمیک وقتی است که بیشتر از 90 درصد سطح بدن گرفتار باشد.

درمان پسوریازیس اریترودرمیک معمولا به داروهای خوراکی نسخه ای، لباس های مرطوب مخصوص و استروئید های موضعی نیاز دارد. در موارد شدید، درمان های ترکیبی و بستری شدن در بیمارستان ضرورت خواهد داشت.

وبلاگ سعیده زند

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.