با بیماری سرطان پوست آشنا شوید

مطالب مفید در حوزه سلامتی

با بیماری سرطان پوست آشنا شوید

۱۹ بازديد

سرطان پوست یکی از انواع سرطان به شمار می رود که به صورت خال های سرطانی روی پوست ظاهر می شود. این بیماری بیشتر توسط پرتوهای فرابنفش و مضر خورشید ایجاد می گردد. در گذشته این بیماری خیلی نادر بوده اما امروزه با توجه به آسیبی که به لایه اوزون وارد شده و پرتوهای بیشتری که به سطح زمین می رسد و همچنین گرمایش زمین، این بیماری بیش از پیش شیوع یافته است. لذا دراین مقاله سعی کرده ام اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهم تا حد امکان بتوانید از این بیماری پوستی نسبتا خطرناک جلوگیری کنید.



علت ابتلا به سرطان پوست در بیشتر موارد نور خورشید است

چرا به سرطان پوست مبتلا می شویم؟

همانطور که گفته شد علت ابتلا به سرطان پوست در بیش از 90 درصد مواقع، نور خورشید است. مکانیزم ابتلا به سرطان پوست هم به این شکل است که پرتوهای خورشید زمانی که به سطح پوست می تابد توسط سلول های سطح پوست جذب می شود. بعد از این اتفاق پرتوهای خورشید با نفوذ به پوست و تاثیر بر سلول های پوستی، سبب جهش و تغییر در DNA این سول ها می شوند. در مرحله بعدی سلول های دفاعی بدن مانند گلبول های سفید خون وارد عمل می شوند تا سلول های سرطانی شده را از بین ببرند اما موفق به این کار نمی شوند. سلول های سرطانی شده به رشد و تکثیر بیش از حد نرمال خود ادامه می دهند تا جایی که یک توده و تومور را تشکیل دهند. بعد از تشکیل توده می توان گفت که سرطان پوست به وجود آمده است.

آیا سرطان پوست کشنده است؟

سرطان پوست مانند بسیاری از بیماری ها و سرطان ها انواع مختلفی دارد. نوع ملانومای سرطان پوست می تواند در صورت تشخیص دیر هنگام و عدم درمان به موقع خطرناک و کشنده باشد اما باید بدانید که بیش از 80 درصد افرادی که به سرطان پوست مبتلا می شوند از نوع غیر ملانومایی بوده و خطر چندانی آنها را تهدید نمی کند. در بسیاری اوقات سرطان های غیر ملانومایی با داروهای خوراکی و موضعی درمان می شوند.

سن سرطان پوست

بازه سنی ابتلای افراد به سرطان پوست بسیار گسترده است و می توان با اطمینان گفت که هر کسی در هر سنی می تواند سرطان پوست مبتلا شود. اما درصد شیوع سرطان پوست بین بزرگسالان بسیار بیشتر از کودکان است.

کدام عوامل احتمال ابتلای به سرطان پوست را بالا می برد؟

یکی از نکات برجسته ای که درباره سرطان پوست وجود دارد این است که افرادی که پوست روشن تری دارند بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند. علت این امر این است که پوست تیره بسیار دیرتر و کمتر از پوست روشن پرتوهای آفتاب را جذب می کند. اگر دقت کرده باشید آفتاب سوختگی در افراد دارای پوست روشن شدیدتر است. دیگر عوامل خطرزا که بارها هم اشاره شد حضور طولانی مدت زیر نور خورشید است. کسانی که به واسطه شغل یا هر مسئله دیگری باید ساعت های متمادی زیر تابش خورشید قرار بگیرند بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار دارند.

چگونه می توان از سرطان پوست جلوگیری کرد؟


مهم ترین راهی که می توان از سرطان پوست جلوگیری کرد استفاده از کرم ضد آفتاب و دوری از قرار گرفتن طولانی مدت زیر نور خورشید است. به طور کلی کرم ضد آفتاب باید چه در تابستان و چه در زمستان جزء جدایی ناپذیر روتین پوستی و مراقبت از پوست شما باشد. کرم ضد آفتاب به واسطه ترکیبات به کار رفته درون محصول، از نفوذ پرتوهای مضر خورشید به پوست شما جلوگپیری کرده و به این ترتیب می تواند از ابتلای شما به سرطان پوست پیشگیری کند.



علائم ابتلا به سرطان پوست چیست؟

علائم سرطان پوست


تشخیص سرطان پوست به واسطه اینکه علائم آن روی پوست ظاهر می شود بسیار راحت تر از سایر سرطان هاست. کافی است علائم سرطان پوست و نحوه تشخیص آن را بشناسید. غده سرطانی پوست به شکل خال های سرطانی و غیر عادی رو پوست ظاهر می شوند. در ادامه نحوه تشخیص خال های معمولی و غیر عادی (سرطانی) را برای شما عزیزان خواهم گفت.

مهم‌ترین تغییراتی که می‌تواند نشانه سرطانی شدن یک خال باشد، با ABCDE بیان می‌شوند:

  • A عدم تقارن (Asymmetry): شکل خال نامنظم و غیر معمولی باشد (خال‌های طبیعی معمولاً گرد و متقارن هستند).
  • B حاشیه نامنظم (Border): مرز یا لبه‌های خال، نامشخص، محو و نامنظم باشد.
  • C رنگ (color): خال تغییر رنگ دهد یا رنگ‌های مختلفی در آن دیده شود.
  • D اندازه (Diameter): اگر قطر خال، حتی با شکل طبیعی، از پاک کن کوچکی که روی مداد قرار دارد (6 میلی‌متر) بزرگتر باشد، مشکوک است. البته خال سرطانی لزوماً بزرگتر از 6 میلی‌متر نیست.
  • E تحول و تغییر شکل (Evolution): اگر اندازه، شکل یا رنگ خال تغییر کند. (این مورد، مهمترین علامت ملانوما است)


سعیده زند

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.