علائم یائسگی چیست؟

مطالب مفید در حوزه سلامتی

علائم یائسگی چیست؟

۸ بازديد

وقتی که به دوران پیری نزدیک‌تر می‌شویم علائم یائسگی به تدریج در بدن ما رخ می‌دهد زمانی است که قاعدگی متوقف می‌شود. یائسگی به این دلیل اتفاق می‌افتد که تخمدان‌های زن تولید هورمون‌های استروژن و پروژسترون را متوقف می‌کنند.

 علائم یائسگی

یائسگی چیست؟

 

یائسگی پایان سیکل قاعدگی زنان است هر یک از تغییراتی را که درست قبل یا بعد از قطع قاعدگی تجربه می‌کنید نشان‌دهنده پایان سال‌های باروری شما است.

 

علت یائسگی

 

زنان با تخمک هایشان به دنیا می آیند که در تخمدان هایشان ذخیره می شود. تخمدان‌های آن‌ها همچنین هورمون‌های استروژن و پروژسترون را می‌سازند که قاعدگی و تخمک‌گذاری آن‌ها را کنترل می‌کنند. یائسگی زمانی اتفاق می افتد که تخمدان ها دیگر هر ماه یک تخمک آزاد نمی کنند و قاعدگی متوقف می شود.

اغلب یائسگی بعد از 40 سالگی اتفاق می‌افتد درست وقتی که وارد دوران پیری می‌شوید اما برخی از زنان ممکن است زود یائسه شوند. این می تواند نتیجه عمل جراحی باشد، مانند برداشتن تخمدان ها در هیسترکتومی، یا آسیب به تخمدان ها، مانند شیمی درمانی اگر به هر دلیلی قبل از 40 سالگی اتفاق بیفتد، به آن یائسگی زودرس گفته می شود.

علائم یائسگی

 علائم یائسگی

اکثر زنانی که به یائسگی نزدیک می شوند، علائم وازوموتور (VMS) را تجربه می کنند. رایج ترین آن گرگرفتگی است. در طول گرگرفتگی، احساس ناگهانی گرما در قسمت بالایی بدن پخش می‌شود که اغلب همراه با سرخ شدن، ضربان قلب و تعریق است. این علامت ها می تواند از خفیف در اکثر زنان تا شدید در سایرین متغیر باشد.

همچنین ممکن است علائم دیگری از یائسگی مانند موارد زیر در دوران یائسگی رخ دهد:

 

  • پریودهای ناهموار یا از دست رفته
  • خشکی واژن
  • سینه های دردناک
  • نیاز به دفع بیشتر ادرار کردن
  • مشکل خواب
  • تغییرات عاطفی
  • خشکی پوست، چشم یا دهان

 

 

 

 

 

 

سایر علائم یائسگی که احتمال دارد رخ دهد عبارتند از:

  • خستگی
  • افسردگی
  • سردرد
  • درد مفاصل و عضلات
  • افزایش وزن
  • ریزش مو
  • کاهش میل جنسی

در دوران یائسگی چه اتفاقی می افتد؟

 

یائسگی طبیعی با هیچ نوع درمان پزشکی یا جراحی ایجاد نمی شود و سه مرحله دارد:

قبل از یائسگی: این مرحله معمولاً چندین سال قبل از یائسگی شروع می شود، زمانی که تخمدان ها به آرامی استروژن کمتری تولید می کنند. دوران پیش از یائسگی تا یائسگی ادامه می یابد، نقطه ای که تخمدان های شما ترشح تخمک را متوقف می کنند. در 1 تا 2 سال که به دوران پایانی یائسگی نزدیک‌تر می‌شویم سطح استروژن سریعتر کاهش می یابد. به همین دلیل بسیاری از زنان علائم یائسگی دارند.

یائسگی: یائسگی زمانی رخ می‌دهد که یک سال از پریود شدن شما گذشته است. تخمدان های شما ترشح تخمک و ساخت بیشتر استروژن خود را متوقف کرده اند.

بعد از یائسگی: سالها بعد از یائسگی علائم وازوموتوریائسگی(VMS)  مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه تسکین می یابد. اما خطرات سلامتی مرتبط با از دست دادن استروژن با افزایش سن افزایش می یابد.

چه شرایطی باعث یائسگی زودرس می شود؟

 

ژن‌های شما، برخی اختلالات سیستم ایمنی، یا اقدامات پزشکی می‌توانند باعث یائسگی زودرس شوند. علل دیگر عبارتند از:

 

نارسایی زودرس تخمدان (یا نارسایی اولیه تخمدان)

 زمانی که تخمدان‌های شما به دلایل نامشخصی ترشح تخمک را به‌طور زودرس متوقف می‌کنند، سطح استروژن و پروژسترون شما تغییر می‌کند. وقتی این اتفاق قبل از 40 سالگی رخ می دهد، نارسایی زودرس تخمدان نامیده می شود. برخلاف یائسگی زودرس، نارسایی زودرس تخمدان همیشه دائمی نیست.

یائسگی ناشی از این زمانی اتفاق می‌افتد که پزشک به دلایل پزشکی مانند سرطان رحم یا اندومتریوز تخمدان‌های شما را بیرون می‌آورد. همچنین ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که پرتودرمانی یا شیمی درمانی به تخمدان شما آسیب برساند.

علائم یائسگی چقدر طول می کشد؟

 

علائم یائسگی در هر زنی متفاوت است اما به طور کلی علائم پیش از یائسگی حدود 4 سال طول می کشد.

 

تشخیص یائسگی

 

ممکن است مشکوک باشید که در حال یائسگی هستید یا پزشک شما بر اساس علائمی که به آنها گفته اید تشخیص یائسگی داده است.

می‌توانید مدتی یائسگی خود را بررسی کنید در صورت نا منظم شدن آن را به پزشک خود گزارش دهید که شما در دوران پیش از یائسگی یا نزدیک شدن به یائسگی هستید.

پزشک شما همچنین ممکن است خون شما را برای سطوح زیر آزمایش کند:

هورمون محرک فولیکول (FSH). این معمولاً با نزدیک شدن به یائسگی افزایش می یابد.

استرادیول، این کار به پزشک شما می گوید که تخمدان شما چقدر استروژن تولید می کند. این سطح در یائسگی کاهش می یابد.

هورمون های تیروئید نشان دهنده مشکلاتی در غده تیروئید شما است که می تواند بر قاعدگی شما تأثیر بگذارد و علائمی شبیه یائسگی ایجاد کند.

 

تجربه شما

 

آیا شما هم در دوران یائسگی هستید؟ به نظر شما چه نکات مفیدی می‌تواند به دوران یائسگی ما کمک کند؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.