رفع کبودی زیر چشم با روش های طبیعی و خانگی

۷ بازديد

کبودی زیر چشم و دور آن در اثر تجمع خون زیر پوست است. به علت اینکه پوست ناحیه دور چشم حساس است، زمانی که به صورت یا ناحیه دور چشم آسیب یا ضربه ای وارد می شود، رگ های خونی این ناحیه پاره شده و خون به بافت زیر پوست نفوذ می کند و منظره کبودی زیر چشم نیز به همین علت است.

در بسیاری از اوقات همراه با کبودی، زیر چشم ورم می کند که این اتفاق به علت آسیب به ماهیچه های صورت و زیر چشم است.

این مقاله را بخوانید تا بدانید زمانی که خدای ناکرده دچار آسیب به این ناحیه شدید چه اقداماتی را باید انجام دهید و در چه صورتی فورا باید به پزشک مراجعه کنید.
عکس کبودی زیر چشم یک زن

بهبود کبودی زیر چشم چه مدت طول می کشد؟

به طور دقیق نمیتوان گفت که درمان کبودی زیر چشم چه مدت طول می کشد زیرا به عوامل مختلفی نظیر سن، شدت آسیب وارده و سلامت عمومی بدن دارد. منظور از سلامت عمومی بدن این است که فرد دچار مشکل انعقاد خون یا کمبود ویتامین یا بیماری خاص یا مصرف داروهای خاص نباشد، زیرا هر کدام از این موارد می تواند در نهایت باعث بیشتر شدن زمان بهبودی شود.

متخصصان به طور استاندارد زمان دو هفته ای را برای بهبود کبودی زیر چشم در نظر می گیرند.

درمان ورم و کبودی زیر چشم

نکاتی که در ادامه می آید می تواند در بهبود هر چه سریع‌تر ورم و کبودی زیر چشم به شما کمک کند:

بلافاصله پس از آسیب از یخ استفاده کنید

مانند تمام آسیب هایی که به بدن وارد می شود، برای ضربه به صورت و زیر چشم نیز می توان از یخ استفاده کرد. بلافاصله پس از آسیب، تا 48 ساعت پس از آن به صورت مرتب و بازه های چند ساعته بسته به شدت آسیب از یخ استفاده کنید. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که یخ را داخل کیسه پلاستیکی گذاشته و حوله را دورش پیچیده و سپس روی موضع کبودی قرار دهید. مستقیم قراردادن یخ آسیب رسان است. همچنین می توانید از کمپرس یخ آماده استفاده کنید. این محصول در داروخانه ها به وفور یافت می شود.

پس از 48 ساعت از کمپرس گرم استفاده کنید

پس از گذشتن 48 ساعت از آسیب و پس از استفاده از کمپرس سرد، این بار باید از کمپرس گرم استفاده کنید. در اصل با کمپرس سرد از ورم و کبودی بیش از اندازه جلوگیری کرده و پس از 48 ساعت که خونریزی قطع شده، نیاز است تا بهبود جریان خون شکل بگیرد که بافت ها به سرعت خود را ترمیم کنند. برای این منظور استفاده از کمپرس گرم پیشنهاد می شود.

برای استفاده از کمپرس گرم می توانید حوله را در ظرفی که از آب گرم پر شده است قرار داده و به مدت 20 دقیقه روی موضع کبودی قرار دهید. این کار را نیز مانند کمپرس گرم هر 6 ساعت انجام دهید.

زیر چشم خود را ماساژ ملایم دهید

ماساژ دادن ناحیه کبودی زیر چشم به برطرف شدن زودتر کبودی کمک می کند. شما با ماساژ این ناحیه باعث بهبود گردش خون در زیر چشمانتان می شوید. با بهبود گردش خون، کبودی زیر چشم زودتر از بین می رود.

از پمادهای رفع کبودی حاوی آرنیکا استفاده کنید
عکس کرم دمو لافارر مناسب برای رفع کبودی زیر چشم

کرم، پماد و یا ژل رفع کبودی در بازار موجود است. معمولا در اکثر این پمادها از عصاره گیاه آرنیکا استفاده می شود. عصاره گیاه آرنیکا از قدیم‌الایام برای رفع گرفتگی عضلات و از بین بردن کبودی مورد استفاده قرار گرفته است. اما امروزه بهترین کار این است که از کرم های رفع کبودی حاوی آرنیکا استفاده کنید. یکی از بهترین کرم های موجود در بازار که حاوی آرنیکا نیز هست، کرم دمو برند لافارر است.

در صورت مشاهده موارد زیر حتماً به پزشک مراجعه کنید

اگر کبودی دور چشم بعد از چهارده روز برطرف نشد به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت مشاهده موارد زیر، مراجعه به پزشک بدون اتلاف وقت الزامی است:

  • تغییر رنگ و کبودی بیشتر
  • افزایش تورم در ناحیه چشم
  • درد یا قرمزی چشم
  • عدم توانایی در حرکت دادن چشم
  • اختلال در دید، از جمله تارشدن دید یا دوبینی
  • بی‌حسی دندان یا گونه
  • گیجی
  • استفراغ
  • خونریزی از گوش یا بینی
  • سردرد دائمی
  • درد شدید

ممکن است این موارد نشان دهنده وجود یک مشکل جدی‌تر باشند. بنابراین سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

منبع: https://lafarrerr.com/blog/bruising-around-the-eyes

رفع کبودی صورت بر اثر ضربه می‌تواند فرآیندی زمان‌بر و متناوب باشد که نیازمند توجه و مراقبت دقیق است. در ابتدا، اهمیت اعمال یخ یا گرما به منطقه‌ی کبود شده است، این بستگی به طبیعت ضربه دارد. در صورتی که ضربه‌ای باشد که باعث تورم شده است، اعمال یخ به محل کبود شده می‌تواند به کاهش التهاب و تورم کمک کند. این کار باید به مدت 15-20 دقیقه و در فواصل چند ساعت انجام شود.

 

پس از آن، استفاده از کرم‌ها یا ژل‌های ضد التهاب می‌تواند کمک کننده باشد. این محصولات معمولاً دارای موادی مانند آرنیکا، آلوئه ورا یا ویتامین K هستند که می‌توانند به کاهش کبودی و التهاب در اطراف منطقه آسیب دیده کمک کنند. همچنین، مصرف داروهای ضد درد معمولاً در صورت نیاز برای کاهش درد و عدم راحتی موثر است. اما در صورتی که وضعیت بهبود نکند یا علائمی نظیر تورم شدید، درد شدید یا تغییرات قابل توجه در رنگ و شکل پوست مشاهده شود، حتماً باید به پزشک مراجعه شود تا علت اصلی کبودی مشخص شود و درمان مناسب اعمال شود.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.