نکات مهم برای تقویت موی سر

مطالب مفید در حوزه سلامتی

نکات مهم برای تقویت موی سر

۹ بازديد
داشتن موهای براق و پرپشت آرزوی همه افرادی است که با مشکلاتی نظیر خشکی یا ریزش مو مواجه هستند. مشکلات مربوط به مو اغلب به دلیل مراقبت نکردن از مو و رژیم غذایی نامناسب به‌وجود می‌آید البته عوامل وراثتی و ژنتیک نیز در حجم و حالت مو تاثیر غیرقابل انکاری دارد. از آنجا که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است انجام اقدامات پیشگیرانه برای تقویت مو و جلوگیری از ریزش و خشکی مو بسیار ساده‌تر از رفع این مشکلات و ترمیم موهای آسیب‌دیده است. توجه داشته باشید برخی مشکلات مانند موخوره یا خشکی شدید مو یا سوختن مو با دکلره راهی جز کوتاهی ندارد. همانظور که داشتن روتین پوستی مناسب با نوع پوست در داتن پوستی شفاف تاثیرگذار است داشتن روتین تقویت و مراقبت از مو، حداقل یکبار در هفته، نیز میتواند به سلامت و قوی بودن موهای شما کمک کند. در اد امه برخی راه‌های تقویت موی سر را بررسی خواهیم کرد.

 از روغن گرم استفاده کنید.

استفاده از روغن گرم یک گزینه متداول برای تقویت موی سر و کمک به برگرداندن رطوبت به موهای خشک، وز و آسیب‌دیده است. روغن نارگیل و آووکادو بسیار مفید هستند. باتوجه به مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۳، روغن نارگیل از دست دادن پروتئین را هم در موی آسیب‌دیده و هم در موی آسیب‌ندیده کاهش می دهد.

روغن آووکادو مانند روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب اساسی و نیز ویتامین‌هایA، B5 و E است.

روغنه تراپی مو

روش تهیه روغن گرم

یک تا دو قاشق سوپ‌خوری روغن نارگیل خالص را (در دمای اتاق) با ۱ تا ۲ قاشق سوپ‌خوری روغن آووکادو مخلوط کنید. می‌توانید با توجه به طول (قد) موهایتان، از روغن کمتر یا بیشتری استفاده کنید. در هرصورت نسبت بین دو روغن باید یکسان باشد.

  1. ترکیب روغن‌ها را در یک ظرف شیشه‌ای ریخته و به آرامی آن را در یک ظرف آب داغ بریزید.
  2. اجازه دهید روغن‌ به مدت ۲ دقیقه درون ظرف باز و گرم شود. نیازی نیست روغن خیلی داغ باشد، همین که گرم و به خوبی ترکیب شود کافی است‌‌.
  3. دمای روغن را روی پوست پشت مچ دست تان امتحان کنید. درواقع روغن باید ولرم (و نه داغ) باشد. اگر روغن داغ بود، تا زمانی که خنک نشده به آن دست نزنید.
  4. زمانی که دمای مخلوط روغن مناسب شد، آن را روی پوست کف سر، ریشه‌ و ساقه و انتهای موی خود بمالید‌. می توانید از آن روغن روی بقیه قسمت‌های مویتان نیز استفاده کنید.
  5. روی سرتان کلاه حمام گذاشته و اجازه دهید روغن به مدت ۲۰ دقیقه به موهایتان نفوذ کند.
  6. در پایان موهایتان را به خوبی با آب ولرم بشوئید.

موهایتان را با آب سرد بشوئید.

شستن مو با آب بسیار داغ، سبب آسیب به ریشه و کوتیکول مو می‌شود. بخار موجود در حمام باعث بازشدن کوتیکول‌های مو می‌شود، که این امر سبب خشک و وزشدن مو شده و آن را مستعد شکنندگی می‌کند.

برای محافظت از موهایتان، آن را با آب ولرم بشوئید و در پایان به مو و پوست سرتان آب سرد اسپری کنید. این کار باعث محافظت از کوتیکول مو و نگهداری آسان‌تر رطوبت توسط مو و در نتیجه تقویت موی سر می‌شود.

شستن مو با آب سرد

پوست کف سرتان را ماساژ دهید.

گردش خون در پوست کف سر به افزایش سلامت و بهبود وضعیت آن کمک کرده و باعث افزایش جریان خون در فولیکول‌های مو می‌شود. براساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ ماساژ روزانه‌ی پوست سر به مدت ۴ دقیقه، به مرور زمان می‌تواند باعث افزایش ضخامت و استحکام مو شود.

جهت ماساژ دادن پوست سر، می‌توانید چند دقیقه پوست سرتان را با اعمال فشار به صورت حرکات دایره‌ای و به کمک نوک انگشتان تان ماساژ دهید. این کار را زمانی که موهایتان خشک است، یا قبل از استفاده از شامپو و با موهای خیس انجام دهید.

همچنین می‌توانید از ماساژور پوست سر استفاده کنید. این دستگاه، یک وسیله دستی و برس مانند است که می‌توانید از آن برای تحریک پوست سرتاناستفاده کنید.

ماساژ پوست سر برای تقویت مو

درجه ابزارهای حرارتی مو را کاهش دهید.

سشوار، اتو مو، فر کننده، بیگودی، بابلیس و سایر دستگاه‌های حرارتی حالت دهنده مو تاثیر منفی‌ بر مو می‌گذارند، به ویژه اگر موهایتان نازک، خشک یا شکننده باشند. حرارت بیش ازحد، می‌تواند باعث تضعیف مو و در نتیجه آسیب به تار یا وزشدن آن می‌شود.

محققان برای کاهش آسیب های ناشی از خشک کردن مو توصیه می‌کنند سشوار را تقریبا ۱۵ سانتی‌متر از موهایتان فاصله دهید. همچنین آن را دائما حرکت داده و حرارت را فقط روی یک نقطه از موهایتان متمرکز نکنید.

استفاده زیاد از اتو مو باعث اسیب رسیدن به مو میشود

استفاده از سشوار و سایر ابزارهای حرارتی حالت‌دهنده مو را به ۲ یا ۳ بار در هفته محدود کنید و با این کار به موهایتان برای ترمیم و بهبود یافتن زمان دهید. جهت کاهش آسیب‌ به مو، درجه حرارت سشوار و سایر ابزارهای حرارتی حالت‌دهنده مو را در پایین‌ترین درجه ممکن قرار دهید. همچنین می‌توانید برای به حداقل رساندن آسیب‌دیدگی مو، از محصولات محافظ مو در برابر حرارت استفاده کنید.

نکته پایانی

دستیابی به موی مستحکم و سالم، نیازمند رعایت یک‌سری نکات است. استفاده کمتر از ابزارهای حرارتی حالت‌دهنده مو، اجتناب از شستن بیش از حد آن و استفاده از  ماسک‌ مو و روغن‌های درمانی، همگی در سالم و مستحکم کردن موها تاثیرگذار هستند. داشتن یک رژیم غذایی متعادل که شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی و منابع حاوی پروتئین، می‌تواند به افزایش سلامت مو و پوست سر کمک کند.


منبع: https://lafarrerr.com/blog/how-to-strengthen-hair/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.