فواید عسل در درمان بیماری‌ها

مطالب مفید در حوزه سلامتی

فواید عسل در درمان بیماری‌ها

۱۶ بازديد

عسل به عنوان یک ماده غذایی دارای فواید و خواص بسیار زیادی است. این ماده که در زبان فارسی تحت عنوان شهد یا انگبین نیز شناخته میشود ماده غلیظ، چسبناک و شیرینی است که دارای مقدار زیاد مواد مغذی و انواع ویتامین است.  خواص عسل طبیعی در زمینه‌های مختلف توسط پزشکان طب اسلامی و پژوهشگران مختلف تایید شده است. عسل طبیعی دارای خواص بیشماری است از جمله خواص این ماده مقوی میتوان به مواردی مانند جلوگیری کردن از سرطان، کمک به درمان سرماخوردگی و آنفولانزا، درمان و التیام زخم، بیماری‌های قلبی عروقی، درمان بیماری‌های کبدی و موارد بسیار دیگری اشاره کرد. عسل طبیعی توسط زنبورهای عسل برای مصرف خودشان تولید میشود اما خواص این ماده به‌قدری است که نه تنها انسان‌ها به عنوان ماده غذایی و دارویی از آن استفاده میکنند بلکه اقدام به ایجاد و گسترش مراکز پرورش زنبور عسل برای استفاده از عسل طبیعی و ژل رویال کرده‌اند. در ادامه این مقاله به بررسی برخی خواص عسل طبیعی میپردازیم.
خواص عسل

  1. عسل در درمان زخم تاثیرگذار است!

یکی از اصلی‌ترین خواص عسل که تحقیقات گسترده‌ای درباره آن انجام شده است التیام زخم و خاصیت ضدعفونت آن است. در طول جنگ جهانی اول برای تسریع در التیام جراحات سربازان زخمی و جلوگیری از عفونت کردن زخم آن‌ها از عسل استفاده میشد. عسل حاوی موادی مانند پراکسید هیدروژن و پپتید دیفنسین-1 بوده و به همین علت باکتری‌ها را از بین میبرد. عسل در تسریع التیام سوختگی نیز موثر است. تحقیقات انجام شده برسه نوع پانسمان شامل پانسمان حاوی عسل و پانسمان دارای غشای آمنیوتیک، پانسمان سولفودیازین نقره و پانسمان پوست سیب‌ زمینی جوشانده در برای پانسمان سوختگی از آن‌ها استفاده میشود نشان داد پانسمان حاوی عسل سرعت التیام جای سوختگی را تسریع می‌کند.

عسل

  1. عسل در درمان اختلالات عصبی موثر است!

عسل دشمن بسیاری از اختلالات عصبی است. تحقیقات انجام شده نشان میدهد عسل دارای خاصیت ضد افسردگی، ضد اضطراب و ضد تشنج بوده و از اختلالات حافظه نیز جلوگیری می‌کند. رویکردهای علمی اخیر، عسل را یک داروی مکمل و جایگزین قوی برای مدیریت و درمان چندین بیماری از جمله برخی از اختلالات عصبی مانند بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون، بیماری هانتینگتون (بیماری تخریب پیش‌رونده سلول‌های مغز) و ام‌اس معرفی کرده‌اند.

  1. عسل یک آنتی‌اکسیدان قوی است!

عسل یک آنتی اکسیدان قوی است. وجود ترکیبات ترکیبات ازجمله فیتوکِمیکال‌ها (مواد شیمیایی به دست آمده از منشأ گیاهی)، فلاونوئیدها (دسته‌ای از متابولیت‌های ثانویه که در گیاهان یافت می‌شوند) و اسید اسکوربیک (ویتامین C) در عسل آن را به یک آنتی اکسیدان قوی تبدیل کرده است. خاصیت آنتی اکسیدان بودن عسل باعث کاهش استرس اکسیدانودر بدن میشود. کاهش استرس اکسیدانو در بدن خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن از جمله بسیاری از سرطان‌ها را کاهش میدهد.

خواص عسل

  1. مصرف عسل خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش میدهد!

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم عسل دارای خاصیت آنتی اکسیدان است و این خاصیت میتواند خطر بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد. طبق تحقیقات انجام شده عسل میتواند به کاهش فشار خون، جلوگیری از مرگ سلولهای سالم و بهبود گردش خون کمک کرده و درنتیجه خطر سکته قلبی را کاهش داده و عملکرد قلب را بهبود بخشد.

  1. عسل به درمان سرفه و سرماخوردگی کمک میکند!

سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است که بر روی بینی، گلو و سینوس‌ها تاثیر میگذارد وو روند درمان آن بین 7 الی 10 روز طول میکشد. بسیاری از افراد برای درمان سرماخوردگی از داروهای شیمیایی استفاده می‌کنند اما اغلب مردم در هندوستان از عسل به عنوان ماده اصلی درمان سرماخوردگی استفاده می‌کنند. سرخپوستان نیز برای درمان سرماخوردگی از ترکیباتی استفاده می‌کنند که عسل بخش اصلی تشکیل دهنده آن است. عسل با خواص ذرمانی فوق‌العاده برای سرماخوردگی فاقذ مضرات داروهای شیمیایی است.

کلام آخر

تحقیقلت انجام شده روی عسل نشان دهنده خواص بسیار زیاد این ماده غذایی است. از تسریع التیام زخم گرفته تا بهبود عملکرد سیستم‌ عصبی بدن همگی این ماده غذایی را علاوه بر خوراکی به یک داروی خوشمزه و بدون عوارض تبدیل کرده‌است. استفاده از عسل در برنامه غذایی میتواند سلامت شما در بسیاری از ابعاد را تضمین کند. اگر شما هم مزایایی از این ماده غذایی میشناسید لطفا آن را با ما به اشتراک بگذارید.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.